SKuOR 2016: Stadtkultur, öffentlicher Raum und die Gegenwart – Urbane Solidarität und die Krise Europas

Mit März 2016 nimmt die Stiftungsgastprofessorin Dr. Sybille Frank (Juniorprofessorin für Stadt- und Regionalsoziologie am Institut für Soziologie der Technischen Universität Berlin) die Arbeit am Arbeitsbereich im Themenfeld 'Stadtkultur, öffentlicher Raum und die Gegenwart – Urbane Solidarität und die Krise Europas' auf. Zusammen mit Ass.Prof. Dr. Sabine Knierbein, der Universitätsassistentin Elina Kränzle, MSc und dem Universitätsassistenten DI Tihomir Viderman, MSc wird Sybille Frank in Lehr- und Forschungstätigkeiten im Sommersemester 2016 und Wintersemester 2016/17 involviert sein. Im kommenden Sommersemester wird ein Set an integrierten Kursen im Rahmen des Modul 11 'Urban culture and public space.' angeboten. Diese drei in englischer Sprache abgehaltenen Kurse (Vorlesung, Übung und Seminar) richten sich in erster Linie an Master-Studierende aus angrenzenden Disziplinen, wie etwa Planung, Architektur, Städtebau, Geographie, Soziologie, Landschaftsarchitektur, Kulturwissenschaften. Erfahrene Bachelor- und auch PhD-Studierende sind ebenso herzlichst willkommen.

Publikationen

cover public space and relational perspectives TORNAGHI Chiara, KNIERBEIN Sabine (2015)
Public Space and Relational Perspectives. New Challenges for Architecture and Planning. Routledge.
Traditional approaches to understand space tend to view public space mainly as a shell or container, focussing on its morphological structures and functional uses. That way, its ever-changing meanings, contested or challenged uses have been largely ignored, as well as the contextual and on-going dynamics between social actors, their cultures, and struggles. The key role of space in enabling spatial opportunities for social action, the fluidity of its social meaning and the changing degree of "publicness" of a space remain unexplored fields of academic inquiry and professional practice. Public Space and Relational Perspectives offers a different understanding of public spaces in the city. The aim of the book is to (re)introduce the lived experiences in public life into the teaching curricula of those academic disciplines which deal with public space and the built environment, such as architecture, planning and urban design, as well as the social sciences. The book presents conceptual, practical and research challenges and brings together findings from activists, practitioners and theorists. The editors provide eight educational challenges that educators can endorse when training future practitioners and researchers to accept and to engage with the social relations that unfold in and through public space.
Cover image: KARO* architekten
Book Review von Christine Mady, in Urban Studies Journal.
Presseaussendung von TU Wien
My place their place our place Interdisciplinary Center for Urban Culture and Public Space in Kooperation mit der Stadt Wien, MA 21 (2015)
My Place, their Place, our Place. Urban Culture, Public Space and Knowledge - Education and Difference.
Booklet Bachelorprojekt "Introduction to urban studies” mit Beiträgen von Jeff Hou, Sabine Knierbein, Elke Rauth, Lale Rodgarkia-Dara und Tihomir Viderman sowie den Studierenden des Bachelorprojektes WS 13/14. Vorwort von Vizebürgermeisterin Maria Vassilakou. Kostenlos für Selbstabhholer. Mail
cover_issue_4060_es_ES Guest-edited by DOMINGUEZ, Cristina and KNIERBEIN Sabine (2014)
Espacio Público y las Políticas Urbanas. Revista Gestión y Ambiente Vol. 17, 2014/1 (Beiträge sind online zugänglich).

Termine

14.-18. März 2016
Intensive Teaching Block I.
09.-13. Mai 2016
Intensive Teaching Block II.
20.-24. Juni 2016
Intensive Teaching Block III.